Domineer je markt.

Hoe kun jij met jouw bedrijf en producten de markt domineren?

Er zijn twee belangrijke gegevens waar je vanuit moet gaan.

– Selecteer je doelgroep zo nauw mogelijk,
– Beschrijf je ideale prospect/klant zo nauwkeurig mogelijk.

Waarom is het belangrijk om jouw markt heel gespecificeerd te maken en dus te verkleinen?

Lepels water toevoegen aan de zee merkt niemand. Lepels water toevoegen aan een klein plasje echter wel. Hoe pas je dat toe?

Wel, dat is de kracht van selecteren.

Het kan bijzonder lastig zijn om dit op je bedrijf c.q. product toe te passen.

In je enthousiasme heb je al gauw het idee dat jouw product voor iedereen geschikt is.

En wellicht is dat ook zo. Toch kun jij met je marketing campagne onmogelijk iedereen tegelijk aanspreken.

Jij wilt jouw potentiële klanten echt duidelijk maken jij het beste product hebt voor de situatie waarin zij zich bevinden en dat jij de oplossing hebt voor het probleem of de behoefte die zij hebben.

Om dat te bereiken zal je je markt zo klein moeten maken dat je in je campagne die mensen werkelijk hierop kunt aanspreken en triggeren. Je kunt het gevoel krijgen, dat je door dat te doen veel te veel klanten laat lopen.

Benader je echter een geselecteerde groep mensen dan kun je een gerichte marketing strategie en oplossingen bieden.

  • Hierdoor krijg je veel enthousiaste kopers en tevreden gebruikers (die jouw product
    ook weer aanprijzen).
  • Benader je de markt in het algemeen dan zul je niet zo veel mensen krijgen die echt geraakt worden door jouw campagne en je product.

Een voorbeeld:

Je verkoopt luxe kantoormeubels. De verkoopmarkt hiervoor is heel breed.

Je kunt ze aan grote bedrijven in het algemeen verkopen, of je richten op het hoger management in bedrijven. Je kunt je ook richten op kleine bedrijven of startende ondernemers. Op ondernemers die van huis uit werken en zelfs op particulieren. En zo
zullen er ongetwijfeld nog wel meer markten te vinden zijn.

Al deze bedrijven en mensen hebben totaal verschillende behoeften en redenen om luxe kantoormeubelen te kopen. Zij moeten dus op een totaal andere manier aangesproken  en gemotiveerd worden om juist bij jou te kopen.

In een persoonlijk gesprek is dat geen probleem mits je je daar bewust van bent.

Maar voorafgaand aan dit gesprek gaat de marketing, de promotie van je producten en de klantenwerving.

Houd jij  je markt breed, dan kun je alleen maar in algemene termen je meubels aanprijzen. De kans dat iemand zich aangesproken voelt en dat je opvalt tussen alle andere die hetzelfde doen is niet zo groot.

Je besluit je echter op kleine bedrijven te richten. Nu kun je deze ondernemers  aanspreken in de situatie waarin zij verkeren en hun vertellen wat een positieve impact jouw bijzondere meubels voor hen zullen hebben.  De succesvolle uitstraling die het kantoor zal krijgen naar klanten toe en noem maar op.

Je kunt dit verhaal zo mooi maken dat de ondernemer het idee krijgt dat hij werkelijk niet buiten jouw meubels kan wil hij echt succesvol zijn.

Om dit goed te doen is het belangrijk dat je een duidelijke en uitgebreide profiel schets van deze ondernemers gaat maken.

  • Je doet dit door je één zo’n kleine ondernemer voor de geest te halen en hem helemaal  te beschrijven, zowel persoonlijk als zakelijk. Het is goed om op de kleinste details in te gaan.
  • Aan de hand van deze beschrijving zet je vervolgens  je marketing plan op. Loopt dit eenmaal, dan kun je op dezelfde manier een nieuw deel van je markt gaan benaderen.

Vertel hieronder jouw ervaring en ideeën over het domineren van de markt.

 

Over de schrijver
Hiemie
Door

Hiemie

op 20 Jun 2012

Goed verhaal, klopt helemaal! Inspiratie bij TIm Ferris, Seth Godin en Chris Guillebeau opgedaan? Kleine markt kiezen, en daar vol voor gaan. Succes! Hiemie

Reactie plaatsen