De betekenis economie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, maatschappelijk verbeterend ondernemen, allemaal kreten waar ik blij van word.
Het wordt steeds gebruikelijker dat bedrijven niet alleen zorgen voor zichzelf en veel geld verdienen. Maar dat ze ook het welzijn van hun werknemers, de omgeving en zelfs de aarde, hoog in het vaandel hebben staan. De kernvraag hierbij is; wat vind jij belangrijk? Jezelf, de omgeving, de wereld. Zorg dan dat je hier aan positief bijdraagt met je bedrijf.
Immers, als je geen deel bent van de oplossing, ben je deel van het probleem.
De modernste bedrijven gaan daarom nog een stap verder; Zij beginnen met denken vanuit een oplossing voor een maatschappelijk probleem en bouwen daar een bedrijf omheen > Maatschappelijk verbeterend ondernemen + winst. Geld verdienen is natuurlijk een van de onderdelen van het bedrijf, het draait echter om welzijnsbeleven. Zo’n bedrijf zorgt er niet alleen voor dat ze geen schade toebrengen aan het milieu, mensen of planeet, zij willen ook een positieve invloed brengen. Ze willen daarmee graag een rimpeleffect creëren. Alsof je een steentje in een vijver gooit. Dit veroorzaakt een kring en binnen de kortste keren is de hele vijver vol kringen.
Denk aan chocolade. In 2006 is het Nederlandse bedrijf ‘Tony’schocolonely’ begonnen. Hun missie was en is chocolade 100% slaafvrij te maken. Tegenwoordig vindt haast iedereen het belangrijk dat chocolade maatschappelijk verantwoord wordt geproduceerd. 10 Jaar geleden had bijna niemand daarvan gehoord.
Er vindt een omslag plaats van winst- naar betekenis economie. Je ziet het ook bij de millennium generatie. Voor hen is het vaak niet meer hoofdzaak om een prachtige carrière te hebben en veel geld te verdienen. Ze stappen uit de ‘Ratrace’ en gaan voor ‘Happiness’. Ze ontlenen hun status niet aan wat voor functie ze hebben maar aan wie ze zijn als mens. Ze willen iets betekenen voor de wereld en werken vanuit hun passie. Meer tijd geven aan de dingen die ze leuk, belangrijk en interessant vinden. Ze zijn wereldburger, creëren zelf en zoeken hun eigen weg, zonder maatschappelijk opgelegde vooroordelen.
Er ontstaan steeds meer bedrijven die maatschappelijk verbeterend ondernemen, bedrijven die denken vanuit een oplossing.
Een paar prachtige voorbeelden zijn:
- Een 17 jarige jongen die een simpel en goedkoop idee uitvindt om het plastic in de wereldzeeën op te vangen. waarna er zich een heel bedrijf omheen ontwikkeld.
- Puin, de grote vervuiler in landen die nog niet zo ver ontwikkeld zijn en in gebieden die door grote aardbevingen zijn getroffen. Wat moet je met al het puin? Wel…iemand ontwikkelde een mobiele fabriek waarmee van puinafval in een proces nieuwe bouwstenen worden gemaakt, een soort grote legoblokken. Hiermee is in 1 á 2 dagen tijd een (tijdelijk huis) van 30 m² gebouwd. Er komt een paneeltje op het dak van 20 bij 40 cm. waardoor mensen ook elektriciteit hebben. Deze Nederlandse ondernemer leidt nu mensen op om hiermee aan het werk te gaan in hun eigen land.
- Een supermarkt, een winkelformule waarbij winkel, producent en klant een waarde-gemeenschap vormen. De producent en klant worden niet uitgeknepen. En het bedrijf kan draaien met een winst van 1 a 2 procent, terwijl iedereen gelukkig is. Alle producten zijn eerlijk en kwalitatief heel goed en tegen een schappelijke prijs te koop.
- Een koekjesfabriek, opgericht in een achterstandswijk, om kansarme mensen een baan en inkomen te bezorgen. Iedereen mag daar werken. Er is geen sollicitatieprocedure, geen screening. Je schrijft je in en wacht tot je opgeroepen wordt. In de tussentijd kan je als je wilt een opleiding volgen. Alles is puur gebaseerd op vertrouwen. Het bedrijf is uitgegroeid naar een miljoenen bedrijf en doet tegenwoordig nog veel meer voor zijn werknemers en buurtgenoten.
Maatschappelijk verbeterend ondernemen, allemaal prachtige ontwikkelingen die hoop voor de toekomst geven.
Tegenlicht heeft er een documentaire over gemaakt. Die kan je hier zien, ‘rendement van geluk’
Wil je er meer weten over ‘maatschappelijk verbeterend ondernemen’ lees dan;
‘Handboek betekenisvol ondernemen‘ van Kees Klomp of ‘The purpose economy‘ van Allan Hurst