Waarom heeft netwerkmarketing soms een slechte naam
01 juni 2011 

Waarom heeft netwerkmarketing soms een slechte naam

Vandaag had ik iemand aan de telefoon die op mijn website had gereageerd.

Ik vroeg haar waarom zij mijn site had bezocht. Zij vertelde dat ze niet veel wist over netwerkmarketing en dat ze er graag wat meer over wilde weten, vervolgens vertelde ze haar verhaal:

Zij werkt als hoofd op een basisschool en een van haar stagiaires was met een netwerkmarketing bedrijf in zee gegaan. Tot zover niets bijzonders zou je denken.

De stagiaire echter had, heel enthousiast, veel ouders benaderd en die kwamen nu met klachten en vragen bij haar zoals:

  • Wat moesten ze hier mee aan.
  • Was het wel betrouwbaar
  • Ze wensten hier op school niet benaderd te worden met dat soort oplichterij
  • enz. enz.

Je kunt je voorstellen dat het hoofd van de school hier niet blij mee was.

De stagiaire was bovendien gestopt met zijn opleiding en vertelde overal rond dat hij dat niet meer nodig had, want hij zou binnen een paar jaar toch miljonair zijn.

Tot overmaat van ramp had hij de zoon van het schoolhoofd ook enthousiast gemaakt, tja wie wil er nou niet binnen een paar jaar miljonair zijn, en deze dacht er nu serieus over om ook te starten met dat netwerkmarketing bedrijf en misschien wel te stoppen met zijn opleiding. Je kunt je voorstellen dat zij hier een beetje in paniek over was.

Helaas hoor ik dit soort verhalen nog regelmatig. Het trieste is ook dat de meeste van deze mensen binnen een paar maanden tot een paar jaar
(de volhouders) zeer teleurgesteld en vaak veel geld armer weer stoppen met hun
MLM bedrijf.

Dit is waarom netwerkmarketing bij sommige mensen een slechte naam heeft.

Hoe voorkom je dit nu:

  • Allereerst houd je verre van het verhaal dat iedereen binnen een paar jaar met jouw opportunity miljonair zal zijn of op zijn minst zo’n 30 duizend per maand zal verdienen. Alleen als je dit zelf bereikt heb kan je daar mee schermen. Op dat ogenblik heb je de kennis en de kunde om mensen daarin te begeleiden. Ben je zover nog niet, doe dat dan niet.
    .
    Mensen werken graag samen met iemand die een expert is. Ben je net begonnen of heb je nog geen succes dan ben je geen expert in geld verdienen.
  • Je kunt wel een expert zijn op het gebied van je productenen daarmee bedoel ik niet dat je alle chemische of technische details weet maar dat je volledig weet wat je product kan doen en/of betekenen voor je klant. Zoek uit welke mensen dit het meest nodig hebben, lees de ervaringen.
    1. Wat voor bijzonders gaat je klant ervaren als hij jouw product gebruikt.
    2. Waarom is jouw product beter als soortgelijke producten.
    3. Wat is het grootste voordeel (benefit) dat de gebruiker zal ervaren. Wat kan het voor hem doen.
    4. Voor wie is het (en dit is echt niet iedereen).
  • Overspoel je prospect bij de allereerste kennismaking niet met informatie, ga niet op details in, maak hem nieuwsgierig. Zorg dat je het gesprek leidt. Stel vragen, wees de expert, laat zien dat je weet waar je het over hebt.
  • Wees niet over enthousiast, temper je emoties. Luister heel goed goed, niet alleen naar wat er gezegd wordt maar ook naar wat hij bedoelt te zeggen. Je bent aan’t vissen niet aan’t jagen.
  • Prospect niet op basis van hebberigheid, het o zo graag willen binnen halen van die klant. De kunst en wetenschap van marketing is; Geef 110% van alles wat je hebt, met al je inzet,  oprecht enthousiasme en belangstelling.
  • Communiceer en ontwikkel relaties met anderen op basis van hun behoeften, niet de jouwe.

“The Only Failure That Doesn’t Lead To Success Is The One That Makes You Stop.”

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen